Monday, January 11, 2016

[BACKPACKERS] Trip to Seoul , Korea Day 1 - Itaewon & Myeongdong

Pegi Korea nya da setahun lebih so baru skang dpt nk buat Travelog niyh keke..Aku g 9 hari so nak update satu2 hari la jawabnya coz tau jela banyak lak nk cerita. Day 1 pon dah terkapai2 nk buat day 2 dan seterusnya hahahah

Trip : S.Korea (SEOUL)
Date : 19 May 2013 - 27 May 2013 (9days 8nights)
Air Asia X (Promo)
Guesthouse: Yellow Submarine, Hongdae.

DAY 1

- Aku g trip ke Seoul ni dgn kengkwan Kpop aku si Mutie, Ema dan Haida. Total pegi dlm 4 org la tp separate flight. Ema & Haida pegi dulu on 18 May. so aku pegi skali dgn Mutie on 19 May. Flight kteorg pukul 1pagi, perjalanan amek masa 6jam so kami spi dalam pukul 8pagi cmtuh.

Kami beli tiket ni promo total lam RM1100 xsilap. Total sume skali penginapan guesthouse + shopping + stalking + jenjalan = approx RM3500

Selfie sblm kapal terbang berlepas.

Pemandangan cukup indah di langit. nampak awan memang tenteram jiwa.

Duduk dalam kapal terbang lebih 3 jam memang mengundah kegelisahan mana x nya punggung akan berasapla jawabnya. Naseb aku ni jenis xselalu terasa nk terkencing haha. Akhirnya selepas 6 jam kami tibe di Korea!!! Lepas landing tu radio kat
dlm flight tu pasang lagu SNSD The Boys la keke. The Boys~~ The Boys~~ amboi ko welcme yg lelaki je ke ahahaha. Turun je masuk Incheon Aiport tu perghh sejuk giler wo rase. Time kiteorang pegi ni Spring nak masuk Summer so ingatkan xdela rase sejuk tp still masih sejuk sbbkan angin sepoi sepoi bahasa die tu ha. Nak lak hujan lebat se benrarnya so lagik bertambah sejukla kami walaupun badan kami ni pon da cukup haba HA!

Sebelum kami ke imigresen tuh sempatla jugak selfie2 / bergambar .

Lepas settle imigresen teros g amek bag. x amek kang berhari2 pakai bju sama lak haha. So mula aktiviti kami melilau di Incheon epot tu sambil2 cuci mata. Kacak kacak belia kot orang2 situ + lak tourist mat salleh yg sama2 konfius mcm kami ni bila dah berada di negara orang.

Kami pon cari la tempat yg boleh duduk atau leh cari wifi untuk contact rakan 2 org yg dah spi tuh. Bila dah spi Korea ni korang kene beli T-Money pass untuk naik train,bas etc kat sana.(info dr blog2) Dan juga kami pon risau gak lau nk berhubung mesti nak kene beli kad internet kan (time tu xtau g wifi kat Korea ni boleh dikatakan everywhere)

Contoh T-Money boleh beli kat mart dalam Incheon Airport.
Harga kad T Money ni dalam 2500KRW - RM7++ (kad kosong), dan kena top up sejumlah duit dalam kad tersebut baru boleh mula guna. Leh top up sekadar utk kegunaan harian or mingguan kita di sana. Top up la dlm 20,000krw. Nak beli T Money dan nak top up ni merata ada khidmatnya - stesen subway, mart
 Selepas kami dapat berhubung dgn rakan kami yg berada kt guesthouse tuh so kami pon mempunyai misi untuk cr train untuk ke guesthouse yg berada di Hongdae. Dari Incheon Airport Station by Airport Railroad perjalanan ambil masa lebih kurang 1 jam utk spi ke Hongik University Station. Nak ke Hongik Univ. Station (Airport Line & Seoul Subway Line 2), Exit 3. Harga die dalam 3,700Won = RM11 cmtu. (Peringatan tangga subway kat Korea ni sgt jauh n juga tinggi. sape x kuat jalan tuh tingkatkan stamina lau x penat korang. Diorg nye exit je da 9 setiap exit tangga tinggi2 wo)

Map nak ke Yellow Submarine Guesthouse

Bila kami dah spi Hongik University, jalan straight je lam 5min jalan da spi guesthouse. Comel je guesthouse. sebelah guesthouse de coffee shop. Bilik kami pon comel.

Pintu bilik. Bilik kiteorg dekt ruang tamu

Comel je kan katil haha
Memandangkan penat kami berehat la lam 2 jm lebih camtu sebelum kami berangkat melawat Itaewon. Dari Stesen Hongik University, naik Seoul Metro Subway Line 2 ke Stesen  Hapjeong then tukar ke Line 6 ke Itaewon.

Map Seoul Metro Subway

Sistem Metro Seoul Subway ni kira paling cekap dan covenience utk ke mana2 destinasi dalam Seoul ni. bagi beginner m penih la..seyes duduk sane 9 hari pon still failed haha. Cuma perlu study mane kita nak g dan stesen mana yang perlu kita tukar tren. Sistem nya ada 8 line. Setiap line di namakan line 1 hingga line 8, dan di bezakan dgn kaler masing2 utk memudahkan kita exit ke line pilihan kita.

Destinasi kami ke Itaewon. Itaewon ni banyak penduduk yg beragama Islam. Di sini banyak restoran makanan halal yang kebanyakannya dimiliki perantau dari Pakistan. Ada jugalah sikit dari Timur Tengah, Indonesia, Bangladesh dan Turki. Kawasan ni mmg kene pajat bukit sikit mmg agak penat berjalan. So korang kene practice berjalan + jogging tambah stamina sblm spi ke Korea ni hehe..pakai kasut sport ya jgn lupe! So kami jalan2 perot pon da lapa singgahla mane2 kedai makan. ada kedai orang melayu jugak sini sapa nak makan masakan melayu bolehla makan tapi memandangkan kita da sampai Korea ofcozla nak makan makanan Korea ye dak. so kami masuk kedai Arab ni nama die Murree Korea Muslim Food.

Sape pernah makan makanan Korea mesti tau kan makanan diorg ni lau kite order mesti banyak side dish. so samala kat Korea ni tp rasenya kat sana lagik byk side dish dpt haha.. ape makanan aku order time tu aku da lupe so tgk jela gmbr haha mian!

Lepas da kenyang kami teruskan berjalan nak pergi Seoul Central Masjid. Laluan situ mmg bnyk kedai makan halal laen.

Selfie la pe lagik.

Alhamdulillah slpas jalan 500M cmtu panjat bukit akhirnya spi Masjid satu-satunya masjid di Seoul. Rasa terharu sangat masa tu. Ade la banyak tourist2 datang melawat masjid.

Lepas melawat masjid kami pon teruskan perjalanan nak ke Myeongdong. dari tengahari jalan ke malam dah. Itaewon ni jalan berbukit2 so penat haha. kat tep2 jalan ade jugak ajumma2 jual souveniers. Bolehla beli and juga kat situ banyak kedai roti orang turki. Kami pon belila sedikit roti2 untuk alas perot nnt kat guesthouse.

So malam kami ke Myeongdong nak g dinner. Kami dinner di Yoogane Dakgalbi Restaurant. Dari Myeondong Station Exit 6 lepas Starbucks. Kami makan Seafood Fried Rice. bila korang dtg myeondong jgn lupe makan kat sini. Pekerja die akan masak/goreng makanan depan kaw tau haha..letak cheese lagik dalam nasi itew.

Kami share 4 orang.Sume skali 20,000Won

kat Malaysia ade restaurant yang similar cmni nama kedai die Mr.Dakgalbi kat Solaris dan Bukit Bintang.

Selepas makan kami sempat bersiar2 di Myeondong ni. Macam2 ada byk kedai kosmetik sini. Kedai SPAO pon ade Super Junior endorsed haha. lam kedai ni byk jual baju, kasut dll.

malam tu xsempat nk shopping pon juz jenjalan je. esok hari kedua nak g balek.

Itu sajela kisahnya hari pertama kat Seoul. Dalam proses nak siapkan Day 2 pulak.Harap siapla..hahaha